Bescherming in het winterseizoen

In Nederland kennen we strenge winters waarbij vooral in de nacht de temperatuur onder de nul kan geraken. Gelukkig kunnen wij als mensen ons goed voorbereiden op de kou door ons warm aan te kleden. Net als mensen krijgen ook planten het koud in de winter. Alleen kunnen planten zichzelf natuurlijk niet aankleden, dus is dat aan ons als mens om daar ook goed voor te zorgen. Om te voorkomen dat planten het koud krijgen bij lage temperaturen is er dus voor hen een speciale hoes ontworpen om hen warm te houden. Zo ook voor de familie olijfbomen. Er is namelijk een speciale winterhoes olijfboom die olijfbomen beschermt in het winterseizoen.

Overleven

Sommige planten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om te overleven onder omstandigheden met lage temperaturen. Deze horen vooral thuis in het Zuiden. Toch willen wij als mens soms ook deze planten in onze tuin hebben staan. Olijfbomen zijn hier een goed voorbeeld van. Deze plant groeit namelijk het beste op een plek waar veel zon is en weinig regen en lage temperaturen. Desondanks kan hij met een beetje hulp van ons en de winterhoes olijfboom toch de winter goed doorkomen.

In de tuin

Niet alle planten die in je tuin staan hebben een dergelijke hoes nodig. Dit heeft ermee te maken dat alle planten geschikt zijn voor verschillende omstandigheden die bij verschillende klimaten horen. Zo zijn er ook planten die juist niet te veel zonlicht moeten krijgen en bijvoorbeeld ook minder water nodig hebben. De manier waarop de plant verzorgt dient te worden is dus afhankelijk van het type plant. Niet voor elke plant is het dus ook nodig om een winterhoes aan te schaffen, waar dit voor de olijfboom wel het geval is. Een goede verzorging van de olijfboom houdt in dat je deze in de winter beschermt met een hoes en gedurende het jaar genoeg blootstelling geeft aan de zon.