De beste freelance opdrachten vind je met deze 5 tips

Als beginnend ZZP’er kan het lastig zijn om freelance opdrachten te vinden. Je hebt een website, maar het aantal bezoekers loopt nog niet storm. Achteruit zitten en wachten tot de opdrachten binnenkomen is ook geen goed idee, want dan loop je inkomen mis. Gelukkig is het niet moeilijk om zelf achter freelance opdrachten aan te gaan en met een klein beetje inzet begint je zaak vanzelf te lopen. De onderstaande 5 tips helpen je op weg.

1.      Freelance opdrachten uit je bestaande netwerk

Voorgaande werkgevers en opdrachtgevers, oud-klasgenoten, familie, vrienden en buren; dit zijn slechts enkele voorbeelden van de mensen die in je bestaande sociale- en professionele netwerk aanwezig zijn. Deze contacten kun je gebruiken om freelance opdrachten te vinden. Vraag familie en vrienden om je aan te raden bij anderen. Houd contacten met voorgaande werk- en opdrachtgevers warm zodat zij aan je denken als jouw product of dienst ter sprake komt. Geef ze ook wat terug, zodat de gunst van beide kanten komt en je een gezonde tweezijdige relatie onderhoudt.

2.      Gebruik sociale media

Sociale media worden tegenwoordig erg veel gebruikt voor het vinden van specialisten. LinkedIn is daar een goed voorbeeld van. Je profiel is daar je CV en je visitekaartje. Maar ook andere kanalen zoals Facebook, YouTube en Instagram nemen de functie over die de Gouden Gids vroeger had. Zorg ervoor dat je een aantrekkelijke pagina maakt, dat je volgers verzamelt, regelmatig informatie deelt, berichten plaatst en reageert. Je volgers gaan je berichten delen en zo krijg je steeds meer bekendheid. De freelance opdrachten komen dan vanzelf.

3.      Gebruik een online marktplaats

Er zijn een aantal platforms waar cliënten freelance opdrachten plaatsen. Probeer een platform te vinden die opdrachten aanbiedt in jouw branche. Je moet je dan aanmelden, een profiel aanmaken en als je dan een opdracht ziet die bij je past reageer je daar op. De opdrachtgever bepaalt dan welke freelancer ze aannemen, dus hoe meer reacties hoe groter de concurrentie. Het voordeel van deze manier freelance opdrachten te zoeken is dat je op een marktplaats een reputatie opbouwt. Hoe beter je wordt, hoe sneller je wordt gekozen.

4.      Een nieuw netwerk opbouwen

Je bestaande netwerk is je basis, maar deze moet groeien. Hoe groter het netwerk dat je om je heen verzamelt, hoe groter de kans dat je freelance opdrachten binnen krijgt via hoor en wederhoor. Netwerken doe je overal. Er worden vast congressen, beurzen en borrels in jouw vakgebied georganiseerd, maar zelfs een praatje met iemand in de supermarkt kan werk opleveren.

5.      Benader je doelgroep

Als onderdeel van je marketingplan heb je een doelgroep geformuleerd. Daarin staan ook je unique selling points vermeld. Vat deze samen in je website, door middel van een digitale brochure of een e-mail en benader je doelgroep direct. Dat kan erg goed via sociale media, maar het opbouwen van een mailinglijst is ook altijd een goed idee. Als je nee krijgt, creëer je in ieder geval bekendheid en daar komt werk uit voort.Wacht niet langer en ga dan snel naar Between.com.