Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?
Heb je een redelijk hoog bezoekersaantal op je website, maar slechts weinig sales of leads? Dan kan het zijn dat er werk aan de winkel is op het gebied van conversie optimalisatie. Dit wil zeggen dat je je website zodanig optimaliseert dat bezoekers eerder geneigd zijn een actie uit te voeren. Dit kan het plaatsen van een bestelling zijn, maar ook contact opnemen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of iets reserveren. Of je nu aan direct marketing doet of niet, met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat een hoger percentage van jouw bezoekers converteert in klanten of leads. Hoe je dat doet? Dat lees je hier.
Optimaliseer je website in vier stappen
Om het conversiepercentage van je website te verhogen, is het belangrijk dat je je website optimaliseert voor de gebruiker. Zo zorg je er in feite voor dat bezoekers niet afhaken tijdens het oriëntatie- of bestelproces, want dat is de grootste killer voor je conversiepercentage. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen, maar in dit artikelen noemen de vier belangrijkste. Heb je na het lezen van deze tips hulp nodig? Schakel dan de experts van Doublesmart in.
1. Zorg voor een super snelle laadtijd
Wat doe je als je een website of webshop bezoekt en deze erg traag laadt? Juist, je zoekt naar een betere optie en gaat in veel gevallen naar een concurrent. Om deze reden is het ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat je website super snel laadt. Internetgebruikers zijn namelijk over het algemeen erg ongeduldig, en als het niet snel genoeg gaat, ben je die bezoeker al gauw kwijt.
2. Zorg voor structuur in je teksten
Heb je een interessant verhaal te vertellen? Dat is leuk, maar niemand gaat een tekst lezen die niet is voorzien van tussenkoppen, witregels en de nodige bullet points of opsommingen met nummers. Je wilt dus ook je teksten optimaliseren, waarbij je constant moet denken vanuit de gebruiker. Welke tussenkoppen geven het beste aan waar een alinea over gaat? Kun je een lange alinea beter opknippen in twee kortere? En zijn er een paar zaken waar je aan de hand van de opmaak de nadruk op kunt leggen?
3. Zorg voor een interne linkstructuur
Niet kunnen doorklikken naar andere pagina’s is nog zo’n killer voor je conversiepercentage. Je moet het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om ook je andere content te bekijken, en dus op elke pagina proberen zoveel mogelijk (maar alleen waar relevant) door te linken naar andere pagina’s.
4. Maak het bestelproces zo eenvoudig mogelijk
Hoe vaak is het jou niet gebeurd dat je iets wilde bestellen, maar een ellenlang bestelproces ervoor zorgde dat je toch afhaakte? Maak het bestelproces daarom zo eenvoudig en kort mogelijk, zodat je die bezoeker niet alsnog kwijtraakt. Een one-page-checkout werkt doorgaans het beste, en ook als het enkel je doel is om e-mailadressen of inschrijvingen voor een event te vergaren moet je het mensen vooral niet te ingewikkeld maken. Voor jou immers tien anderen, dus de moeite moet je zelf doen en niet aan de bezoeker overlaten.